reklama

Pedagógovia sú elitou národa...alebo nie?

Pred nejakým časom som mal možnosť sa v Čechách zúčastniť jedného školenia, na ktoré nás poslala naša firma. Počas tohto školenia som si znovu uvedomil niektoré nedostatky nášho školského systému a predovšetkým jeho základného piliera t.j. učiteľov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)
Obrázok blogu

Školenie viedol jeden americký lektor, ktorý už mal svoje roky. Na úvod sa predstavil, stručne zhodnotil svoju profesionálnu kariéru a pustil sa do práce. Udržať pozornosť publika (aj menšieho t.j. 20členného) nie je jednoduchá úloha, to mi predpokladám dáte za pravdu. Najmä pokiaľ majú študenti viac než 8 hodín počúvať a vnímať lektora, aj keď uznávam, že sme tam mali 3 prestávky. Nechcem teraz hovoriť o tom ako ten lektor bol úžasný, a nemal žiadnu chybu a dokázal nás stále udržiavať v pozornosti a strehu. Chcem však poukázať na niektoré veci, ktoré mi myslím v našom školstve a to nielen vysokom, aj keď predovšetkým v ňom chýbajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plne si uvedomujem, že je značný rozdiel medzi 3-dňovým školením pre 20tich zamestnancov firmy, a medzi prednáškou či cvičením pre študentov, ale myslím, že ten základ (t.j. odovzdávanie skúseností, resp. učenie či vysvetľovanie učiva) je podobný, a preto je myslím aj prijateľné toto moje porovnávanie.

Lektor mal už dopredu pripravené materiály, pričom stručný prehľad o tom, čo bude počas kurzu preberané sme dostali už nejaké dva týždne vopred. Na úvod, potom ako sme sa predstavili, nám dal zaujímavú úlohu: Mali sme najprv individuálne a potom v tímoch spísať, čo by sme z predložených materiálov (stručný prehľad kurzu) chceli hlbšie prebrať, čomu by sme chceli bližšie porozumieť. Keď sme o tom trochu podiskutovali, každý tím odprezentoval čomu by sa mal lektor hlbšie venovať. Následne začal postupne prednášať od úvodu materiálov, pričom častiam, ktoré sme si na úvod napísali na tabuľu, sa venoval trochu hlbšie. V rámci každej tématickej časti sme mali aj nejakú tímovú aktivitu(napr. zhodnotenie plusov a mínusov analýz pomerových ukazovateľov (celková, pohotová likvidita a iné)) Ďalšou zvláštnosťou bolo, že nás každé ráno vyzval nech mu povieme nejaké „Aha", resp. vec, ktorú sme sa predchádzajúci deň naučili a a bola podľa nás zaujímavá či dôležitá. Na záver kurzu sme mali aj odprezentovať jednu firmu, teda úverový návrh pre špecifickú reálnu firmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opisovať celý priebeh kurzu nie je predpokladám nevyhnutné pre účel tohto krátkeho článku, snažil som sa len vybrať niektoré špecifiká, ktoré som pokladal za zaujímavé a azda aj dôležité. Teraz sa skúsme pozrieť na to, ako prebieha vyučovanie na vysokej škole, osobne si myslím, že každá škola má svoje špecifiká, a porovnávať sa všetky medzi sebou nemôžu. Ja pri svojom opise budem vychádzať predovšetkým z štúdia na Fakulte Managementu UK, na ktorej som pred viac než rokom úspešne získal titul magister.

Napriek tomu, že štúdium na danej škole hodnotím pomerne pozitívne, a v rámci vysokých škôl najmä ekonomického zamerania sa radila a azda aj neustále radí medzi jednu z lepších škôl na Slovensku, tak musím skonštatovať, že väčšina predmetov, ktoré som tam absolvoval, nebolo vedených tak zaujímavou a interaktívnou formou ako spomínaný kurz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj počas kurzu sa síce lektor stretol s špecifikami pozostatkov československého socialistického školstva, t.j. absenciou iniciatívnosti či reakcieschopnosti študentov. A zaiste mi štúdium na vysokej škole niečo dalo, keď som bol schopný si nejednu vec, ktorú nám prezentoval lektor vybaviť ešte z čias štúdia, napríklad často spomínaný Porterov model 5tich síl/faktorov. Nechcem nabádať k tomu, aby sme celý školský systém prevrátili hore nohami, aj keď možno by to bolo prospešné, nakoľko si okrem iného uvedomujem, že to asi nie je reálne. Myslím však, že by sme sa mali pokúsiť niečo inšpiratívne z podobných kurzov prebrať do nášho školského systému. Niektoré veci sa už zaviedli, či už sú to prípadové štúdie na FM UK, ktoré ešte pred 8mimi rokmi netvorili súčasť štúdia, alebo mnohé iné maličkosti. Myslím si však, že v tom treba pokračovať a azda aj zrýchliť ten proces.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvedomujem si, že istú chybu na tom ako v súčasnosti vyzerá naše vysoké školstvo majú aj samotní študenti, ale viesť študentov a prinášať nové nápady, vedomosti a celkovo viesť celý pedagogický proces by mali predovšetkým vyučujúci. Súhlasím síce s tým, že študenti by sa mali učiť aj čiastočnej samostatnosti a sami sa zaujímať o svoj rozvoj, lenže keď ich to nik nenaučil a nik k tomu neviedol, tak k tomu nemajú sklony. V neposlednom rade by som poukázal na fakt, že niektorí 18roční študenti, ktorí nastupujú na vysokú školu ešte netušia čo v živote chcú a preto potrebujú vedenie.

Na koniec som sa takmer nedostal k podstatnej časti, na ktorej som chcel pôvodne položiť základ tohto článku. Tou bola myšlienka, že prečo podobný skúsený a schopný americký lektor neučí na nejakej univerzite na Slovensku, pričom odpoveď je asi dosť jednoduchá, jedná sa predovšetkým o otázku financií, nakoľko pedagógom na Slovensku je buď človek, ktorý to vníma ako poslanie, a túži nastupujúcej generácii odovzdať vedomosti aj za cenu toho, že za to nebude dostatočne finančne ohodnotený, alebo človek, ktorý je neschopný sa uplatniť v inej oblasti.

Keď však skonštatujem, že by som bol rád, keby moje dieťa učil a venoval sa mu človek, ktorý patril na škole medzi najlepších, a z školstva neodišiel, kvôli tomu, že mu ako lektorovi v nejakej firme ponúkli niekoľkonásobne vyšší plat, tak verím, že hovorím za viacerých rodičov. Poznám totiž nejedného schopného učiteľa, ktorý popri tom, že vyučuje na škole sa snaží si privyrobiť vykonávaním inej práce (toto však zväčša vedie k tomu, že nevládze obe práce robiť poriadne, alebo úplne obetuje svoj voľný čas), aby bol schopný platiť si vôbec nájom v Bratislave, alebo sa rozhodne z školy odísť, lebo si nevie predstaviť založiť si rodinu pri takom ohodnotení.

Viktor Štrba

Viktor Štrba

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mladý muž, ktorý sa snaží žiť podľa istých pravidiel, a stavať sa k životu zodpovedne. V živote som už všeličo zažil na druhej strane ma ešte čaká dlhá cesta učenia sa pokory a lásky. Zoznam autorových rubrík:  Zo života ľudíŠkolaPoéziaPríbehy zo životaSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu